Thursday, December 31, 2015

Caramel Crunch Cheesecake Recipe



Tools and utensils :

- Food processor or some heavy object 
- Microwave or just stove
- Oven
- Electric mixer
- Scraper 
- Whisk
- Non stick frying pan 
- Refrigerator

( Conclusion : if you are in DQ this is impossible to make )

Ingredients :

The base :
9 McVities Digestive Biscuits - Finely crushed 
around 70g of melted butter
1 Tbsp of maple syrup

The cheesecake :
375g of cream cheese
70g of sugar 
50ml of non dairy whipping cream
1 egg
2 tbsp of full cream milk
1 tsp of vanilla essence 
1 tbsp of flour

The Caramel Crunch :
1/2 cup of sugar
1/4 non diary whipped cream
1 tbsp of maple syrup
1 heapful tbsp of butter
1/2 cup water
1 tbsp of lime juice ( I wanted to use lemon juice but I realise I didn't have any lemons [ oh the irony { I was referring to my latest facebook status }])
Pinch of salt 

The Decorations :
Whipped cream
Mini Kinder Buenos

The Secret Ingredient :
Love & Sincerity ( kah kah kah )

How it's done :

Disclaimer : If you're only interested on how it's done and don't want to hear any of my rants read the writings in bold only.

So first, grease the bottom of the push up cake tins. Preheat the oven to 180 degrees celcius. Mix the crushed biscuits with the butter and maple syrup. Honestly I had no idea exactly how much melted butter I actually used. Just follow your heart and add a little at a time until they become one slightly crumbly ball - the kind when you press it, it'll leave dents. Too much butter and it'll be too greasy. But even then, its still edible though, so whatever, let's not worry too much about that. Place the combined ingredients in the cake tin and press it down until it's nice and smooth. Bake in the oven for 9 minutes.

About the biscuits, I actually wouldn't really recommend using McVities'. Texture-wise it is excellent, but taste-wise, I'd go with Hup Seng's Cream Crackers. You are free to use whatever biscuits. And feel free to crush the biscuits in whatever way you prefer. I used to smash them biscuits with anak lesung. But since I have a food processor, that's all history now.

Next beat the cream cheese with the sugar. Truth be told, the cake was a tad too sweet, 70g was the amount I used but next time I'm making this I will reduce the amount of sugar to half since the caramel is already so freakin sweet. Add in the non dairy whipping cream. I usually use dairy whipping cream, but apparently the whipping cream I thought I could finally use was actually expired. *sigh* The good thing about non dairy whipping cream is that they are cheaper, the not so good, they have very artificial flavors to it as opposed to dairy whipping creams which has the natural creamy taste of dairy - this may vary according to which brand you use. Whip in the egg, milk, vanilla essence, and flour. Mix them all together until they are smooth with no lumps. You don't want to overbeat them. We don't have any intention to incorporate more air in the batter. Bake in the oven at 180 degrees celcius for 7 minutes, lower the temperature to 120 and bake for another 45 minutes.

Now, when you have around twenty minutes for the cheesecake to get out of the oven, mix all the ingredients for the caramel crunch in a non stick frying pan or saucepan and put in on your stove on high heat if you are confident, or medium low, if you want to be safe. (i'm not trying to give a joke here, this has nothing to do with safety measures, this is all about how you believe your caramel will turn out to be like ) Let it simmer and boil and let the heat do it's thang while constantly stirring with a wisk and keeping an eye to the change of the color. This whole caramel thing, just google caramel and look at how the color of a caramel is supposed to look like. And once the mixture starts the become gooey and once the color is a shade or two lighter than what you perceive caramels should be the color of, turn of the heat immediately and keep on stirring, because it's going to continue to cook with the hot pan. We want an even distribution of heat throughout the whole caramel. Just follow your guts, because contrary to popular beliefs; caramels aren't really that tricky. You just have to believe in yourself - even if you're color blind.

Now that you're done with the caramel, the cheesecake should be ready to get out of the oven. The cheesecake should be pretty firm at the sides, it should rise a little compared to the middle, and if you gently shake the tin (don't forget to wear mittens my friend) the middle would seem wobbly. While the caramel is still gooey and the cheesecake is still hot, pour the caramel on top of the cheesecake evenly. Let them cool for a bit and refrigerate overnight or at least for five hours.

After refrigerating the cake, the caramel should be hard to the touch. I knocked the caramel with the other end of my palette knife so that it will have a web of really pretty cracks. Pull out the cake gently, then put it somewhere a cake should call a home. I piped the whipped cream using a wilton 1M nozzle, and decorated with mini Kinder Buenos. Unleash your creativity for the decorations, do whatever you like. 

And then eat the cake. And give it to the people that you love. And we all live happily ever after.

The end.

how it looks like on the inside. Yums

Monday, December 28, 2015

TASUR : Berdialog Dengan Gereja - Mujahid Yusof Rawa

Sebelum tu, apa itu TASUR? TASUR adalah ringkasan bagi 'Thoughts and sentiments upon reading:' Kenapa tak guna perkataam 'review' je? Sebab review dan TASUR tak sama. Ok, sekian info tentang itu.



Buku ini telah membuka mata saya tentang pelbagai perkara, ia juga telah memberi satu sudut pandang yang berbeza kepada saya tentang isu kalimah 'Allah' yang hangat terpampang di dada-dada akhbar beberapa tahun yang lepas.

1. Selepas membaca buku ini, baru saya sedar betapa besarnya peranan dialog dalam mewujudkan keharmonian serta menyelesaikan masalah di dalam masyarakat. Jika kita lihat kepada kebanyakan masalah yang timbul di dalam masyarakat kita, kebanyakannya disebabkan oleh ketidakfahaman di antara satu sama lain, menilai sesuatu perkara mengikut kaca-mata kita sendiri, dan anggapan berdasarkan 'generalization'. Dengan dialog, kesefahaman dapat diwujudkan apabila kedua-dua pihak dapat menyuarakan tentang sesuatu isu itu mengikut sudut pandang mereka dengan cara yang baik dan aman.

2. Saya juga berasa sangat kagum dengan usaha penulis Dato' Dr. Mujahid Yusof Rawa menangani isu kalimah 'Allah' yang bermula pada tahun 2010 dengan memulakan inisiatif dialog. Usaha beliau membuatkan saya yang tidak begitu gemar dengan bidang politik sedar bahawa jika kuasa itu berada di tangan insan-insan yang bertanggungjawab, harapan untuk sesuatu perubahan yang menakjubkan tak akan pernah pudar.

3. Tanpa saya sedari, sebenarnya dahulu saya juga termakan dengan putar-belit media tentang isu ini, Saya juga termakan dengan sangka buruk sesetengah golongan terhadap penganut agama kristian. Selepas menyelesaikan buku ini, barulah saya fahami isu yang sebenar.

Satu aspek yang saya terfikir tetapi tidak disebut oleh penulis adalah tentang kejahilan masyarakat. Menurut penulis, kejahilan dan sensitiviti masyarakat menjadi permainan politik sesetengah pihak, namun bagi saya kejahilan masyarakat itu sendiri adalah sesuatu yang amat perlu dititikberatkan, malahan merupakan esen utama mengapa negara kita menghadapi pelbagai masalah.

Sejak timbulnya isu ini, saya sentiasa berada di pihak yang tidak merasakan ianya merupakan satu masalah bagi penganut agama kristian di negara ini untuk menggunakan kalimah 'Allah'. Malahan, saya berasa sangat malu apabila umat islam dari negara lain mempersoalkan betapa ceteknya pengetahuan umat islam di Malaysia dan kehairanan mereka dengan ledakan emosi majoriti daripada kita tentang isu yang pada hakikatnya sangat remeh. Oleh itu, seperti yang telah saya katakan. Kejahilan masyarakat merupakan satu perkara yang tidak boleh kita pandang enteng malah kita harus melipatgandakan usaha bagi menangani masalah masyarakat yang jahil dan hanya mengamalkan Islam berlandaskan apa yang sudah terbiasa di dalam masyarakat dan bukan yang seperti dikehendaki oleh syariat Islam.

Walaubagaimanapun, usaha penulis tetap merupakan usaha yang patut dicontohi, Pada masa yang sama, moga-moga masyarakat kita semakin hari, keluar daripada belenggu kejahilan.

Friday, November 13, 2015

Garis masa pengalamanku bersama pelbagai jemaah

Dulu, sewaktu  kecil saya seorang kanak-kanak yang sangat banyak mulut. Masa umur saya 6 tahun saya bagitahu keluarga saya, saya nak kahwin dengan orang nama Jabbal. Bila ditanya kenapa, saya jawab bolehla saya bagi nama anak saya Muaz bin Jabbal.

Begitulah kesan tarbiah Jemaah tabligh, anak sekecil 6 tahun sudah kenal Muaz bin Jabbal dan sumbangan beliau kepada Islam.

Memandangkan PRK dah nak dekat, dan bila PRK ni lah timbulnya isu Jemaah. Suka saya kongsikan pengalaman-pengalaman manis saya bersama Jemaah-jemaah yang berbeza-beza.

Bismillah.

Kalau tengok janggut ayah saya je biasanya orang dah tahu ayah saya mesti daripada Jemaah tabligh. Iya, betul, saya masih ingat sewaktu kecil,  malam-malam kami sekeluarga akan berkumpul membaca fadhail a’mal. Di situ lah telinga saya sudah biasa mendengar nama para sahabat. Sejak saya berusia 4 tahun juga ibu saya sudah mengajar baca Al-Quran, dan akan membaca setiap hari dengan saya sehingga saya khatam membaca al-Quran pada usia 8 tahun. Kami akan pergi ke majlis ta’lim pada hari ahad.Yang wanita semua litup berniqab duduk di sebalik tirai mendengar bayan. Saya masih ingat, sampul-sampul duit untuk ke sekolah yang ditulis dengan kata-kata semangat oleh ibu saya sewaktu ibu bapa saya khuruj 4 bulan ke India. Di sini ada cerita yang panjang tapi rasa tak perlu dikongsi di sini. Alhamdulillah, banyak kesan positif yang saya terima daripada jemaah ini.

Sejak darjah satu hingga darjah 6, saya masuk ke sekolah agama tahfiz ABIM. Sebelah pagi semasa darjah 1 hingga 3 dan sebelah petang semasa darjah 4 hingga 6. Di situ lah saya menghafaz juzu amma, melazimkan diri membaca wirid setelah solat, belajar tentang thoharoh, belajar asas bahasa arab, dan banyak lagi ilmu-ilmu asas di dalam Islam.Alhamdulillah, banyak kesan positif yang saya terima daripada jemaah ini. ( ya ABIM pun jemaah )

Apabila meningkat ke sekolah menengah, saya agak nakal dari form 1 sampai form 3. Jeans pun pakai, nasib baiklah baju masih labuh. Bila tiba usia 15 tahun, hati mula rasa kosong, mulalah kembara mengisi hati. Setiap hari selepas maghrib saya membaca kitab bimbingan mu’minin sebuah ringkasan kepada kitab ihya’ ulumuddin karya Imam Ghazali. Karya ini emberi impak yang sangat besar kepada saya, Alhamdulillah asbab daripada inilah saya mula berubah, tudung yang cukup-cukup je besar saiznya, mula dilabuhkan. Semua jeans dan seluar ditukar ke baju kurung dan jubah.
Alhamdulillah, banyak kesan positif yang saya terima daripada aliran tasawwuf ini

Kembara mencari hidayah diteruskan lagi, pada usia 16 tahun pula setiap hari saya akan tengok ceramah di Youtube, disebabkan saya memang membesar membaca dan menonton segala yang berbahasa Inggeris, maka yang ditonton di Youtube pun semua penceramah-penceramah Muslim dari Negara-negara barat. Sheikh Nouman Ali Khan, Sheikh Yasir Qadhi, Sheikh Tawfique Chowdury, Sheikh Yusuf Estes, dan ramai lagi. Kebanyakan mereka adalah graduan Universiti Madinah, dan kebanyakannya beraliran apa yang masyarakat gelar ‘salafi’ ataupun yang lebih kasar ‘wahabi’. Masa tu masih buta tentang kepelbagaian aliran dan Jemaah dalam Islam ni.

Tapi asbab menonton ceramah-ceramah mereka ni lah saya berkeras dengan keputusan saya untuk meneruskan pelajaran di dalam bidang pengajian Islam. Asbab penerangan Ustaz Nouman Ali Khan tentang kehebatan dan ‘linguistic Miracle’  Al-Quran lah saya berhasrat untuk benar-benar mendalami al-Quran secara serius. Ya kebanyakan mereka adalah golongan  yang berpegang kepada alunan musik itu haram, hanya suara manusia dan pukulan gendang sahaja yang shar’ie, ya, kitab tauhid yang mereka tahqiq atau terjemah juga adalah karangan sheikh Ibn Taimiyyah. Ha mungkin ada yang terkejut. Tak apa, tenang, tenang, sambung baca lagi.

Selepas SPM saya teruskan perjalanan mengisi hati. Abang saya yang sedang menuntut di Nilampuri mula menceritakan tentang konsep usrah, maratib amal, muwassofat at-tarbiyah, dia perkenalkan saya kepada tokoh Sheikh Hassan Al-Banna, Sheikh Sayyid Qutb. Dia lah yang mula mengatur usrah saya yang pertama bersama-sama kakak-kakak di UKM. Masa tu saya masih lagi buta tentang kepelbagaian Jemaah. Usrah tersebut rupanya di bawah kelolaan ISMA. Rakan sekolah saya yang saya amat kagumi yang sangat hebat peribadi dan wawasannya barulah saya tahu rupanya puteri kepada presiden ISMA. Sempat join 2 - 3 sesi je pun. Tetapi itulah pengenalan saya kepada sistem usrah, Alhamdulillah, banyak kesan positif yang saya terima daripada jemaah ini

Semasa fasa lepas SPM ni juga saya dijemput oleh rakan saya ke diskusi muslimah anjuran Hizbut Tahrir. Saya berpeluang pergi sekali sahaja. Rakan saya ni saya kenali dari sekolah rendah. Ma shaa Allah peribadi beliau sangat hebat. Ahli-ahli ni jemaah rata-ratanya mempunya kadar thaqafah yang sangat tinggi membuatkan saya kagumi mereka. Alhamdulillah, banyak kesan positif yang saya terima daripada rakan saya ini

Sebelum masuk Dq pula, saya belajar di sebuah tempat pembelajaran di mana pengajarnya semuanya lepasan Gontor dari Indonesia. Salah seorangnya Salafi kaw2 punya. Sambil tersenyum, dialog yang sering keluar dari mulutnya “Ya sheikh, kalau antum mau tahu,  Ini bid’ah… Rasulullah tidak pernah……......” Ustaz berketurunan Yaman warganegara Indonesia yang tak pernah lekang senyuman dari bibirnya inilah yang membuat saya secara tak sedar, cenderung kepada aliran ini. Tenang ASWAJA, tenang, tenang, sambung baca lagi.  

Alhamdulillah pada tahun 2014 saya diterima masuk ke Darul Quran. Di sinilah saya belajar pelbagai perkara. Di sinilah juga saya menyemak semula segala yang pernah saya terima sebelum ini.

Saya masih ingat, semasa semester 2 ada seorang insan yang memberi saya sebuah buku bertajuk “Darah Wahabi”. Disuruhnya saya baca selepas satu perbincangan yang kontroversi di dalam kelas. (ceh, kontroversi lah sangat) Jujurnya, masa dapat tu agak sakit hati. Tapi lama kelamaan, tindakannya membuat saya berfikir dan menilai semula pelbagai perkara. Saya mula nampak, kewujudan golongan-golongan ekstrem di dalam setiap aliran itu adalah perkara normal dan perlu di 'acknowledge'. Setiap aliran itu juga ada pro dan kontranya. Saya juga tersedar yang saya hampir berada di jurang golongan yang ekstrem. Saya mula menilai setiap aliran dengan kaca mata yang positif dan hati yang terbuka.

Tetapi, walaupun saya berazam begitu lain jadinya apabila diuji. 

Hati terguris tak tahu nak kata. 
Tak sangka, tak faham dan tak cuba untuk memahami, mungkin itu puncanya. 

Begitulah bagaimana pengalaman yang tak sampai satu hari ke ‘program sirr’ memberi kesan. Tenang semua pelajar DQ, tenang, tenang, sambung baca lagi.

Iya, dari semester satu kakak-kakak ni sangat rapat dengan saya. Mereka sangat berdedikasi dan bersemangat. Saya nampak sendiri pengorbanan mereka dalam memperjuangkan pemeliharaan bi'ah solehah. Tapi disebabkan ketidakfahaman saya, ketidaksabaran saya, sangkaan saya dan masalah personal saya; Saya memberontak.

Semasa saya semester 2 saya diajak ke program Sirr. Satu hari tu sahajalah saya join. Selepas itu, rasa macam dah disenarai hitamkan kot. Taknak cerita panjang, tapi di sini saya ingin membersihkan fitnah2 yang dilontarkan kepada mereka, dan juga sedikit pendapat yang terpulanglah mahu terima ke tidak. Sekadar pemberitahuan tentang satu kebenaran yang barangkali dipandang enteng tetapi signifikan di mata dan hati-hati yang terluka.

Ada yang tanya, diorang ni sesat ke?

Tak mereka tak sesat, In shaa Allah aqidah mereka suci murni.

Ada yang tanya juga, diorang ada kitab diorang sendiri ke?

Hahahaha, ini lawak. Tak ada, mereka semua menghafaz Al-Quran. Macam awak dan saya

Ada yang menuduh, mereka ini mencela para habaib dan Jemaah tabligh.

Tak adalah, saya sendiri nampak dan tahu dengan mata kepala sendiri ada je pelajar ahli tarekat yang sertai program ini dan masih aktif dalam group ini. Begitu juga mereka tidak pernah mencela mana-mana Jemaah.

Cuma satu sahaja, perlu diambil perhatian di sini, ini pendapat personal melalui pemerhatian secara umum terhadap mereka – dan boleh jadi saya salah. Mereka berpegang kepada pegangan politik yang sama. Ini pendapat saya juga, setelah 2 semester memikirkan, dan cuba memahami, dan cuba meletakkan diri saya di posisi mereka. Saya fikir, jika benarlah teori saya yang mereka berpegang kepada pegangan politik yang sama, di situlah relevannya cara gerakan mereka. Dan jika itu benar, saya hormati cara mereka dan saya sokong dari jauh. Dan saya sarankan kepada semua, berlapang dadalah, bersangka baiklah, maafkanlah. Cuba untuk memahami dan hormati walaupun berbeza pandangan. Bermanis mukalah. Kitakan huffaz? :)

Tentang desas desus mereka merangka Perkemat lah apa lah, saya tak berani nak kata apa sebab saya tak menjadi saksi kepada semua itu. Kalau betul pun mereka merancang untuk menaikkan sesetengah individu untuk mendapatkan kerusi Perkemat, tak menjadi masalah pun. Kalau difikir, kalau betullah, itu satu strategi yang sangat bijak. Orang yang beriman patut teratur perancanganya. Daripada yang bukan Jemaah sirr nak marah-marah, merungut-merungut, apa kata buat Jemaah baru. Bagi nama Jemaah Jahr. Naikkanlah individu-individu yang korang rasa layak dinaikkan. Barulah ada persaingan yag sihat. Hahah gurau saja.

Yang saya amat yakin, bukan semua di dalam barisan Perkemat itu Jemaah Sirr, dan bukan semua yang di dalam Majlis Nuqaba’ itu Jemaah Sirr. Dan perjuangan mereka adalah untuk mengekalkan biah solehah. Dan itu adalah sesuatu yang sangat baik, dan juga merupakan salah satu perkara yang penting. Jadi support je la. Tak elok gaduh2. Cuba buka surah hujurat ayat 10. Tadabbur ayat tu.

Kepada ahli Jemaah sir, terutamanya kakak-kakak yang jemput saya, yang ambil dan hantar saya ke rumah, yang ajak saya ke masjid, yang belanja makan, yang kongsi cerita, yang beri semangat. Minta maaf, saya terburu-buru dalam mengambil keputusan. Walaubagaimanapun, alhamdulillah, saya dah jumpa cara yang lebih sesuai dengan hati saya untuk memperjuangkan Islam. Perjuangan Islam ini luas, dan bermacam-macam cara, kita raikan semua cara itu dan ajaklah insan-insan lain dengan cara yang lembut. Saya sayang antunna semua dan saya bersyukur dan menghargai masa yang kita luangkan bersama. Moga-moga Allah menerima perjuangan dan pengorbanan antunna dan membalasnya dengan syurga. Sedikit pandangan dari saya yang saya dahului dengan ucapan maaf sekali lagi,

Antum perlu tahu, ( barangkali semangat antum terlalu tinggi untuk menyedari perkara ini) Cara yang antum gunakan menyinggung hati banyak pihak. Ini adalah realiti yang saya kira antum wajar ambil kira untuk muhasabah. Terutama bagi banat, sebab banat hatinya lebih sensitif. Persahabatan akan tercalar sekiranya kepercayaan digoyangkan. Metodologi perjuangan antm (tawriyah, helah, dan sebagainya) meletakkan risiko yang sangat tinggi kepada nilai kepercayaan di dalam ukhuwwah yang sudah sedia terbina. Saya kira, nilai kepercayaan itu sangat tinggi dan bagi saya, saya tak sanggup mengorbankan nilai kepercayaan dalam ukhuwwah yang sedia terbina bagi suatu perjuangan yang masih banyak persoalan saya tak terjawab.

Antum bukan Nabi Khidr untuk menyuruh adik-adik ikut tanpa menyoal. Hatta Nabi Musa pun disuruh pulang kerana menyoalkan. Pelajar Dq yang lain bukan ahli musyrikin mekah untuk antum mengikut sunnah fasa berdakwah secara rahsia bagi mengekalkan biah solehah. Mungkin sudah tiba masanya untuk antum nilai semula strategi ini, budaya yang kakak-abang dulu telah mulakan.
Minta maaf, dan terima kasih. Dan moga Allah redha dengan kita semua.

واليعفوا واليصفحوا, ألا تحبون أن يغفر الله لكم؟

Kesimpulannya, tenang semua. Semua Jemaah, semua aliran, semuanya mempunyai matlamat yang sama. Cuma metodologinya sahaja berbeza. PRK ni rilek-rilek la. Jaga akhlak, jaga ukhuwwah. Adik-adik sem 2, kalau nak mengundi tu tanya je ahli-ahli sesemester (laqsus) seramai mungkin sebab mereka lebih kenal ahli semester mereka. Tapi kalau malas, pun xpe. PRK je pun bukan PRU.

Sekali lagi minta maaf kepada semua. Saya rasa perlu untuk warkah ini ditulis.

Akhir kata, semua jemaah-jemaah dan aliran-aliran yang pernah saya sertai dan kaji semuanya dimulakan dengan niat yang sangat baik. Digerakkan pula oleh jiwa-jiwa yang mengharapkan keredhaan Allah dan mahu orang lain juga begitu.

Ingatlah, perjalanan hidup mencari hidayah bagi setiap individu adalah berbeza dan telah pun diatur oleh Allah. Hakikatnya, apa pun jemaah atau aliran yang kita pilih atau orang lain pilih, Allah lah satu-satunya yang sebenarnya membimbing dan memberi hidayah kepada setiap insan. Bukan Murabbi, bukan jemaah, bukan guru. Mereka semua wasilah sahaja. Jangan label sesebuah Jemaah atau aliran kerana seorang ahlinya yang masih dalam fasa belajar. Berlapang dadalah.

P/S: Saya masih tak faham-faham lagi kenapa isu jemaah perlu menjadi sesuatu yang sensitif. Anyone care to explain?

Thursday, December 19, 2013

How a vlog changed my life

This is the vlog that changed my life.

 

To be honest I don't even remember what they said in the video. I probably didn't even finish watching the whole video. I couldn't remember. I was 16 or 17 when I watched it. But this video is the asbaab of where I am now and the asbaab behind what I am doing now.

Before this video, I thought I was a rather religious person. I wore the hijab, I prayed, I read the Quran and do a bunch of stuff which made people label me as a 'practicing muslim'. But inside, I was really empty and I was Jaahil. I just follow everything blindly. It's called taaqlid; to be exact.   

Before I watched the video, I NEVER listen to Islamic lecture out of my own free will. The only times I listened to them was if my mum calls me to listen to them, or if the school invited someone to give an islamic talk. 

So I watched the vlog, and sister Nye recommended to listen to brother Nouman Ali Khan. And so I did. and that made me fall head over heels to the Quran. When I was 15, I read Imam Ghazali's Ihya' Ulumuddin, it was a summarized version, I was really influenced by it a lot and I used to think it was the greatest book in the whole wide world. When I watch Nouman Ali Khan's lectures, he always just have one book in his hand. The Quran. Before I was introduced to him, I would read the translation of the Quran, but I don't understand it at all. But when I watched his lectures, I realised that Ihya' Ulumuddin was derived from The Quran (and sunnah). (like of course right? when I look back I always say 'duhh' to myself. lol)  And then I got addicted to listening to him, I would play his lecture whenever possible. I'd listen to his lectures while I'm doing the dishes, or making cakes. I even downloaded his lectures to my phone. Then I started to listen to other lectures from other sheikhs and ustadhs. And I immediately got hooked. I really looked up to them. I felt like 'wow, my dream is to be like you guys. To have that level of understanding of Islam like all of these muslim speakers, to dedicate my life to Islam. To build a school or an institute or something'.

And that made me decide to study Islam. Before that I wanted to study english or graphic design. Starting from that single video from sister Nye and sister Rebecca (both are muslim reverts), Alhamdulillah, I am now in the path of studying Islam.

Now here is what I want to share with all of you. This seems like a very simple video. I didn't even watch it until the end. But it changed my life. What we can learn from here is to never hesitate to share anything good. Because you'll never know who'll gain the benefit from it.

You don't have to wait to give da'wah. Don't have to wait until you're perfect because you'll never be. It's perfectly okay for you, to invite people to good now. When people point your mistakes, those are actually blessings and that's one of the ways where you will improve yourself and become a better person In sha Allah. So don't be afraid to share anything good and never underestimate the power of inviting people to good. No matter how small it might seem. 

However, keep in mind that calling people to good MUST be simultaneous with seeking knowledge.  okie dokes folks?

Sunday, May 5, 2013

I want a better Malaysia

19 years ago, when I was 5 days old, I was diagnosed with ASD and VSD (Jantung Berlubang). My condition was getting worse so the doctors decided to perform an open heart surgery to me. I was 9 month old. Alhamdulillah the surgery went well. (Obviously, otherwise I wouldn't be here) Thumma Alhamdulillah, the surgery was free of charge. Yes, we paid absolutely nothing for it. The government even provided us with a nanny, to help around the house and to send my 5 older brothers and sisters to school, while my mum took care of me until I recover.

Now, 19 years later, (that's almost 2 decades!) it breaks my heart all the time when I see parents asking for RM30k to pay for their child's open heart surgery, who had jantung berlubang just as I did. Why? Because these children were born in Malaysia and I was born in the United Kingdom.

I don't have a UK citizenship. We were foreigners. We were treated regardless.

Alhamdulillah, I have been given the privilege to travel to various different countries. I have seen how things are really like in both the third world countries as well as how things are like in developed countries. From the symphony of car honks in Bangladesh to the United Kingdom's efficient tube station, I feel blessed to live in Malaysia but at the same time, I wonder how come there is so little change during the 17 years I live in Malaysia.

Yes, 17 years ago, we didn't have KLCC, we didn't have SMART tunnel, we didn't have the monorail, we didn't have the beautiful Putrajaya. If we look at the surface of Malaysia - literally - as in if you look at Malaysia from an aeroplane window, we are at par to most of the developed countries.But if you walk in the streets, go into the hospitals, go into the classrooms, go into the homes, go into the libraries and go into the minds of Malaysians, you'll see that we are so far from what we appear to be.

This is why I want a better Malaysia.

We are 7 years away from the year 2020. We are supposedly 7 years away from becoming a 'developed' nation.But, we are in billions of ringgits of debt yet people still have to pay for their dying's child surgery - which they couldn't even afford! Where did the money go?


During a monday morning, in one of IJN's outpatient clinic, a one-legged man had to stand to wait to see the doctor because there weren't any seats available for him. We don't have enough doctors, our doctors are overworked and underpaid. That is why most of them are so grumpy all the time. (Don't try me, I've seen enough doctors to come up with that conclusion)

The majority of our SPM leavers have no clue what they want to pursue in their life, 7 year old kids in developed countries dream of becoming aerenotical engineers, software engineers, zoologists, microbiologists, historians, journalists, teachers, astrophysicists. Our education system is so flawed I have no words to describe it. Why do I say that? Because 90% of school students want to be doctors, because they have no idea what they're learning and why they are learning it, they have no idea what they want to do with their future. I'm not even going to mention the whole PPSMI issue. We were treated like guinea pigs, learning science and mathematics in english, and then in malay, and then in english again, and then in malay again. Have you ever been in a Malaysian classroom? Did you realise how the majority of the students never ask any questions? I don't know why and how that happened but that's gotta change. 

If you walk in the streets of Malaysia, you can see people spitting, people throwing rubbish everywhere, people cutting queues, cashiers and salesgirl giving you a bad day with their bad attitude towards you. You can see unethical behavior and low class mentality soo easily in Malaysia. In developed countries you can rarely see those things. Their social ethics and awareness is way above ours. They smile at you, they don't roll their eyes if you put back the t-shirt you unfolded which you decided not to buy, they don't cut queues, you can close your eyes crossing at the zebra crossing, they don't throw rubbish in the streets, their toilets are clean. They rode bicycles to work, their drivers actually obey the law. In developed countries, their shops and products have a 30 day return policies. In Malaysia, most of the stores doesn't even have a return policy. We need to develop Malaysians more than we need to develop Malaysia. 

I'm not even going to go to our public transportation, the social illnesses, the crime rates and the corruptions. There are so many things we need to improve. One cannot be thankful to those who are not carrying out their responsibility responsibly. The government holds a HUGE responsibility, and they are not doing good enough. 

Perhaps if we compare things nowadays with how things are 56 years back, sure, we've come a long way since. Alhamdulillah for that. But if you compare how things are now and how things are two decades ago,there isn't much difference. I guess that explains why the majority of our older generation have an opposing political stance than most of us youth. Our parents have witness a better Malaysia throughout their lives, but us youth, haven't.

I don't care who is going to rule Malaysia, but I demand for a better Malaysia. And all of us should take part in that. Not just the government.

I am 19, too bad, I cannot vote. But I can do something better than that. I can pray, and I can make little changes. If all of us make small changes to the things we wish could be better, then we will have a better Malaysia in no time.

'.....Indeed, Allah will not change the condition of a people until they can change what is in themselves........'  [13:11]

'Be the change you want to see in the world' - Mahatma Gandhi

P/S : I wish for a change this coming election, but remember, Allah made the things the way they were and he had already planned for what is to come. Sowhatever happens,  just keep calm and pray for a better Malaysia. (After you've done your part that is)